روانشناسی رنگ قرمز، چرا بی بی سی از رنگ قرمز استفاده میکند؟

https://lh6.googleusercontent.com/-aJOJ9JMhLAo/UhUVMsIW9kI/AAAAAAAAA-I/Pxh9R6z1Zf8/s898/redeeeeeeeeeeeeeed.png
استفاده گسترده از رنگ قرمز دربخش فارسی تلوزیون سلطنتی بریتانیا


پیشتر به ترفند های روانشناسی اجتماعی انگلستان برای همراه کردن مردم ایران با خود در مطلبی  اشاره کردیم  اکنون  رسانه ها برای تاثیر و جلب توجه وتمرکز مخاطب از هر ترفندی استفاده میکنند  توجه داشته باشید دانستن این نوع روانشناسی در انتخاب رنگ ها در طراحی  دکور رسانه ها چه مجازی و چه تصویری  بسیار مهم است و باعث میشود  با شناخت تاثیرات رنگ در روان مخاطب بیشترین تاثیر گزاری رو داشت  کاری که بی بی سی  فارسی با انتخاب رنگ قرمز در طراحی دکور بخش خبری و وبسایت خود انجام میدهد   با وجودی که افراد مختلف به دلیل ترجیحات شخصی و تجربیات متفاوت ممکن است واکنش‌های متفاوتی به رنگ‌ها نشان دهند امّا مطالعات نشان داده‌اند که رنگ‌ها برای اکثریت افراد معانی خاصی را تداعی می‌کنند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که رنگ قرمز، به ویژه می‌تواند تنش و در بعضی موارد خشونت را افزایش دهد. (آدون و شولتز، 2009 و ودوارکا، 1999با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند امّا برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود.انسان از طریق حواس پنجگانه خود با محیط اطراف و سایر همنوعانش «ارتباط» برقرار می کند و در این میان «بینایی» که تعریف عملی آن دیدن است، مهمترین، دقیقترین و پرکاربردترین حسی است که انسان برای ایجاد ارتباط بهتر از آن بهره می جوید.
برای برقراری ارتباط از طریق حس بینایی لازم است «درک بصری» حاصل آید تا پیام هایی رد و بدل شود. اهمیت فوق العاده ارتباط بصری در این است که برای فهمیدن یک پیام بصری لازم نیست انسان سواد بصری تحصیل کند. زیرا این توانایی را اغلب افراد به طور ذاتی دارا هستند. برتری ارتباط بصری به این سبب است که پیام را زودتر و راحت تر منتقل کرده و قابلیت دریافت آن را آسان تر می کند، مخاطبان فراوان رسانه های تصویری به نسبت دیگر رسانه ها، خود دلیلی بر برتری ارتباط بصری است.
تأثیر روانی رنگ

امروزه رنگ ها به عنوان یکی از مهمترین مولفه های تصویری ارتباطات، كاركرد چشمگيري در رسانه ها  ودر تبليغات نيز اغلب به عنوان عاملي موثر انگاشته مي‌شوند . رنگ اولین نمادي است كه موجب جلب توجه مخاطب مي‌شود ، شکل و نوشته به ترتیب بعد از رنگ سبب جذب يا دفع مشتری می‌گردند اغلب توجه به رنگ ها ، محدود به مسائل فني ، زيبايي و هارموني است و توجه اندکی به مفاهيم و تاثيرات رواني آن مي‌شود .. .. زماني كه به ماهيت ذهن انسان توجه كنيم حساسيت مساله مشخص مي‌شود  .در ساز و کارهای مربوط به حس بینایی، محرک‌ها وارد حافظه حسی می‌شوند و برای مدتی در حدود یک ثانیه در آنجا ذخیره می‌شوند . گنجایش این مخزن حدود 16 ماده می‌باشد . در این حالت مواد و اشیاء به حافظه حسی وارد و بلافاصله محو می‌شوند . عبور از کنار ویترین مغازه‌ها و نگاهی گذرا به اشیائی که در آنجا قرار دارند دقیقاً گویای این مسئله است که نورهایی از این مواد و اشیاء، ساطع می‌شود  به حافظه حسی وارد و بلافاصله محو می‌شوند. از آنچه که مشاهده می‌کنیم قسمتی از آن مورد دقت قرار می‌گیرد و به حافظه کوتاه‌مدت منتقل می‌گردد که حداکثر ظرفیت این مخزن 2 ± 7 مورد می باشد، موارد مشاهده شده و مورد دقت قرار گرفته شده حداکثر تا 30 ثانیه در این جایگاه قرار می‌گیرند و سپس از میان می‌روند تا موارد بعدی بتواند جای گیرند .با توجه به این که گنجایش این مخزن شامل 16 ماده است، می‌توان گفت که انسان قادر نیست هر چه در اطراف اوست را مشاهده کند . و قسمتي از محيط خود را به صورت گزينش شده مشاهده می‌کند.
وقتی رنگ ها کنار یکدیگر قرار می گیرند نحوه ترکیب آن ها «فضایی» را ایجاد می کند که دو گونه است.
اول فضای ظاهری که می توان با عکس برداری یا فیلمبرداری آن را ضبط کرد مثل نمای یک صحنه که سخنرانی یا برگزاری مراسم جشنی طراحی و دکوربندی می شود و دیگر فضایی که نوع و چگونگی استفاده از رنگ، در اذهان بینندگان ترسیم می کند؛ از همین جا بحث تأثیر روانی رنگ آغاز می شود چرا که، فضایی که توسط رنگ در افکار یک جمع ساخته می شود کاربردهای متعددی دارد از جمله آن که:
 رنگ می تواند خود حامل و ناقل پیام باشد و با بیننده ارتباط مستقیم برقرار سازد مانند سیاهپوش کردن مساجد و  در ایام خاصی که خود انتقال دهنده پیام  اندوه است.
 رنگ قادر است در انتقال پیام نقش متمم را داشته و به منبع ارائه پیام کمک کند تا پیامش را آسان تر به مخاطب انتقال داده و آن را تفهیم کند. در اینجا رنگ به خدمت پیام رسان در می آید و با او همراه می شود تا پیام در حد ممکن موافق مقصود پیام دهنده در اختیار مخاطب قرار گیرد.

 مثل هنرجویی که متأثر ار فضای رنگی کارگاه نقاشی اعتبار انتقال پیام اش فزونی می یابد یا مجری یک برنامه جنگ تفریحی تلویزیونی که از دکور استودیو متأثر می شود و به اصطلاح حس می گیرد.
 گاهی رنگ، زمینه ای در ذهن مخاطب فراهم می سازد و باعث می شود مخاطب پیام را با پیش برداشتی جذب و هضم کند در این صورت پیام
می تواند توأم با القاء نیز باشد.

 به نظر می آید قبل از صدور پیام، «رنگ» صفتی در ذهن مخاطب می سازد و موجب می شود ذهن در مورد پیام پیش داوری کند و آن را زشت یا زیبا، منفی و یا مثبت، لطیف یا خشن تلقی کند. به عبارت دیگر رنگ بسته ای می شود که پیام درون آن جای می گیرد و مشتری متأثر از بسته آن در مورد محتوایش قضاوت می کند.
در تبلیغات انتخاباتی به ویژه در غرب فضاسازی در افکار عمومی برای القای پیام های خاص و ارائه یک شخصیت مردم پسند از کاندیداها سخت مورد توجه است و اکنون در ایران انتخابت 92 و پیشتر در در انتخابت 88 با دو رنگ سبز و بنفش  شاهد آن بودید و به طور معمول تبلیغات، به خصوص با استفاده از عنصر رنگ توانسته است بنابر اقتضای زمان و گرایش افکار عمومی از افرادی سنگ دل، اشخاصی رئوف و مهربان و از افرادی معمولی انسان هایی جسور القا کند.
نقش رنگ در روابط عمومی و رسانه
رسانه ها تلاش می کنند با برقراری مناسب ترین ارتباط، ضمن انتقال پیام به مخاطبان آنها را تا آستانه پذیرش مقاصد سازمان شان ترغیب کنند، آنها می کوشند اهداف خویش را به گونه ای ترغیب کنند که مخاطب، خود را به اهداف سازمان متبوع روابط عمومی نزدیک کند و به آستانه پذیرش آن برساند این مرحله را برخی «مرحله اقناع» می نامند. همچنین این عامل بصری در امر تبلیغات، تعلیم و تربیت، روان درمانی، تزیین و ... مهم و تأثیرگذار بوده، فکر، اندیشه و احساس افراد را متأثر ساخته و موفقیت یا عدم توفیق، امیداوری و ناامیدی، تحرک یا سکون و ... را تقویت و تضعیف می کند.
 روان‌شناسی رنگ قرمز
رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است. رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است. از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود. اکثریت جامعه ایران جوان است و شایدیاین را ندانید از نظر روانشناسی رنگ قرمز برای جوانان جذابیت دارد رنگ قرمز يكي از سه رنگ اصلي است و به دليل داشتن انرژي شديد در خود باعث تحريك احساسات مي‌شود اين رنگ بر روي اعصاب سمپاتيك تاثير گذاشته و حرارت و دماي بدن را افزايش مي‌دهد. استفاده از این رنگ، در تابلوهاي قرمز رنگ و چراغ هاي راهنمايي و رانندگي به دليل خاصیت هشدار دهندگی آن است. در آزمون‌هاي روان‌شناسي، اين رنگ نشانگر شرایط جسمانی فرد در بکار بردن انرژی است زیرا نبض را سریع می کند، فشار خون را بالا می‌برد و تنفس را بیشتر می‌کند. قرمز بیانگر نیروی حیاتی بوده و لذا معنای آرزو و میل و اشتیاق را دارد. قرمز به معناي  لزوم بدست آوردن نتایج موردنظر، کسب کامیابی، اراده برای پیروزی و قدرت است  .مي‌تواند انگیزه ای برای فعالیت شدید، ورزش، پیکار و رقابت باشد . عموما فردی که مایل است از طریق فعالیت‌هایش زندگی پرجنب وجوشی داشته باشد رنگ قرمز را در زندگی خود بیشتر به کار می‌برد..از نظر "وكسنر"، رنگ قرمز بيشتر تحريك كننده، است( (Madden, Hewett and Roth, 2000 .یافته‌های علمی پیرامون تئوری رنگ‌ها به اندازه تحقیق پیرامون تأثیر روشنایی بحث‌برانگیز است. روانشناسان سنتی نقش رنگ را بر شخصيت انسان انكار مي‌كردند اما روان‌پزشکان از آزمون‌های رنگ به همراه دیگر آزمون‌ها در تعیین شخصیت افراد استفاده می‌کنند. در حالیکه پاسخ‌های فیزیولوژی ، بخشی از تجربیات انسان در مبحث رنگ است، شواهدی که ارتباط رنگ‌های خاص به پاسخ مشخص را نشان می‌دهد چندان جامع نیست (Kaiser, 1984). اما دانشمندان حوزه علوم اجتماعي و روان‌پزشكان به اين نتيجه رسيده‌اند كه رنگ‌ها يكي از مهمترين عناصر تاثير گذار در ارتباطات مي‌باشند . رنگ‌ها براي برجسته كردن اطلاعات خاص و يا جلب توجه مخاطب مورد استفاده قرار مي‌گيرند (Kaufman-Scarborough, 2001).. محققان دريافته‌اند كه رنگ به صورت مستقيم بر روي ارزيابي ما تاثير مي‌گذارد با بررسي‌ها و مطالعات پیشین، مشخص شده است كه رنگ‌ها تاثيرات زيادي را بر انسان دارند


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

.

.
تا تاریخ گذشته خود را ندانیم نمیتوانیم آینده ای موفق و باشکوه برای وطن و ملتمان بسازیم و مجبور به تکرار تاریخ خواهیم شد.